GRATIS LEVERING AV ALLE BESTILLINGER OVER KR. 1.000

HIGHLANDER KOLLEKTIONEN


Det stilrene design som er exceptionelt nemt at indpasse overalt. Highlander har altid været det foretrukne design til tekstede skilte. Det er enkelt og stramt, og skiltene er meget læsevenlige.


DESIGN


Dette sort/hvite designet er nok noe av det mest stilrene og funksjonelle man kan forestille seg. Skiltene går til alle farger og passer lett inn i gamle, såvel som nye miljøer. Kombinasjonen av sort på hvit bakgrunn gir maksimal kontrast, hvilket igjen gir maksimal lesbarhet.

Highlander serien er altså meget funksjonell og moderne, selv om skiltenes historie strekker seg langt tilbake, fra før funksjonalismens tid. Skiltenes design passer godt med funksjonalismens mantra, som vi i dag husker for 1920-tallets firkantede hus og nakne formspråk, strippet for all ”unødig pynt”.



I industrialismens vugge i Nord Europa blomstret den industrielle produksjon av emaljeskilt opp og spredte seg utover det meste av Europa, og senere også til Den Nye Verden. Med den økende organiseringen av samfunnet oppsto det et voksende behov for alskens skilt med forbud og påbud, navn, nummer og henvisninger. Alle disse skiltene ble som regel utført i emalje pga.



Skiltenes holdbare egenskaper. Nettopp kombinasjonen av sort på hvitt var mye brukt. Naturligvis skyldtes dette at sort og hvit var de emaljefargene man hadde til rådighet. Men det som er helt sikkert er at designets åpenlyse funksjonelle kvalitet har betydd at Highlander designet fortsatt den dag i dag er det foretrukne til navneskilt, dørskilt og tekstskilt.



Skiltenes holdbare egenskaper. Nettopp kombinasjonen av sort på hvitt var mye brukt. Naturligvis skyldtes dette at sort og hvit var de emaljefargene man hadde til rådighet. Men det som er helt sikkert er at designets åpenlyse funksjonelle kvalitet har betydd at Highlander designet fortsatt den dag i dag er det foretrukne til navneskilt, dørskilt og tekstskilt.



Nettopp i sin enkelhet og integritet ligger vel skjønnheten i dette fargevalget, som er stramt og konservativt, ja, man kan fristes til å si tidløst. Som alle andre farger er sort/hvit underlagt motens mange luner.

Tidene forandrer seg, men sort og hvit er dog det sikre holdepunktet som vi alltid vender tilbake til. Etter at man over en periode har blitt behagelig mettet av en overflod av herlige farger, lengter man allikevel tilbake til den klassiske enkelthet, som sort/hvit er eksponent for.



Det er ingen tilfeldighet at symbolet for ”yin og yang”, som omhandler balansen i universet, i verden og i oss selv, er avbildet i sort og hvit. Dette konseptet er hjertet i store deler av klassisk kinesisk vitenskap og filosofi, akkurat slik som det er den primære retningslinjen innenfor kinesisk medisin.